Restorasyon Forum

Hoşgeldiniz Ziyaretçi. Lütfen giriş yapın veya kayıt olun.

Restorasyon Forum - Reklam Alanı

Gönderen Konu: Konservasyon Dersi - Duvar resimlerinde sağlamlaştırma ve temizleme işlemleri  (Okunma sayısı 27652 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Restorasyon

  • Restorasyon Forum
  • *****
  • İleti: 824
  • Cinsiyet: Bay
DUVAR RESİMLERİNDE SAĞLAMLAŞTIRMA İŞLEMLERİ

Restoratörler çoğu zaman acil uygulama gerektiren duvar resimlerine müdahale etmek zorunda kalırlar. Seçim yapma zorunluluğu, ideal sağlamlaştırıcının bulunması için sürdürülen araştırmaları bazen yetersiz kılar. Bu nedenle tecrübe sağlamlaştırıcı seçimini etkileyen en önemli faktördür.

Seçilen ürün mekanik temizlik yöntemleri veya çözücü yardımıyla geriye dönüşümlü olmalı ve gelecekte uygulanacak gelişmiş yöntemleri engellememelidir. Sağlamlaştırıcı, yüzey üzerinde tespit edilen bozulma tipler doğrultusunda seçilmelidir. Bazı durumlarda birden fazla sağlamlaştırıcı ayrı ayrı veya karışım halinde kullanılmalıdır.

Pigment ve dolgu arasında azalan yapışkanlık solüsyon halindeki sağlamlaştırıcılarla arttırılır. Sağlamlaştırıcı zamanla pigment ve dolgularda eksilen bağlayıcının yerini alır. Bu işlemde reçinelerden daha akışkan ve uygulandıkları yüzeye daha iyi nüfuz eden solüsyonlar kullanılmalıdır.

Reçineler arasında en çok akrilikler tercih edilir. Özellikle metil metakrilat ve etil metakrilat’ın bir copolimeri olan ve piyasada Paraloid B72 olarak bilinen reçinenin uygun çözücülerle (Nitroselüloz bazlı vernik sıvılaştırıcılar veya duvarlar ıslak ise kloretilen, trikloretilen veya ksilen) hazırlanmış solüsyonları sıklıkla kullanılır.

Sağlamlaştırıcılar fırça veya yüzey çok narin ise, boya pullarına zarar vermeyecek kadar düşük basınca sahip sprey veya enjektörlerle uygulanır. Genelde % 3-5 oranında hazırlanan solüsyonun konsantrasyonu, sağlamlaştırıcının boya ve intonaco’ya nüfuz etme kolaylığını etkiler. Bu nedenle tekrarlanacak uygulamalarda solüsyon konsantrasyonu % 5’i geçmemelidir. Gerektiği gibi nüfuz edemeyen, yüzeyde kalarak zamanla boya dökülmesine neden olan ve parlak bir film tabakası oluşturan yüksek konsantrasyonlu sağlamlaştırıcılar bu uygulamalarda kullanılmamalıdırlar. Sağlamalaştırıcı fazlalıklarını çözücüye batırılmış pamuklarla işlem sonrasında temizlenir.

Yukarıdaki metot 1961 senesinden bu yana uygulanmakta, eski ve yeni uygulama alanları sürekli olarak inceleme altında tutulmaktadır. %95’in üzerine çıkan nemliliklerde bile bugüne kadar hiçbir olumsuz gelişmeye rastlanmamıştır.

Diğer bir sağlamlaştırma uygulaması da duvar ile resim arasındaki harcın bozulması neticesinde sağlamlaştırılma işleminde kullanılan kalsiyum kazeinat uygulamasıdır. Gelecekte yapılabilecek müdahaleleri engellemeyen kalsiyum kazeinat, kireç içeriği sayesinde normal koşullar altında mikroorganizmalara karşı da oldukça duyarlıdır. Bu uygulama aşağıda anlatıldığı gibi yapılır; yüzeyde enjeksiyon yapılacak çatlak bulunmuyorsa, resim bütünlüğüne zarar vermeyen zayıf bir noktada 2-3 mm. çapında bir delik delinir. Sağlamlaştırıcı sıva arkasında bulunan hava ile yer değiştirerek ilerler. Bu nedenle akıcılığı düzenleyen hava sirkülasyonu kolaylaştırmak için komşu bir ikinci delik daha delinebilir. Delik içleri bir hortum ile üflenen hava yardımıyla tozlarından temizlenir ve alkol-su karışımı (50:50) ile ıslatılır. Bu aşamalardan sonra kalsiyum kazeinat enjeksiyonuna başlanır. Enjeksiyon yapılacak alan belli sınırlara sahip ise, kullanılan sağlamlaştırıcıya 1:1 veya 1:0,5 oranında hazırlanan polivinil asetat (PVA) emülsiyonu katılır. İlk enjeksiyonlarda akıcı olmasına özen gösterilen kalsiyum kazeniat ve PVA karışımının viskozitesi takip eden enjeksiyonlarda arttırılır.

Çok büyük bir alan doldurulacaksa yukarıda belirtilen karışıma dolgu malzemesi olarak ince kum ilave edilir. Karışım çatlaklardan dışarıya akıyorsa, sızdıran bu çatlaklar onarılır. Dolgulama işlemlerine dayanamayacak kadar zayıf olan duvar resimlerine işlem öncesinde yüzey geçici olarak sağlamlaştırılır.

Sağlamlaştırıcı yerçekimi etkisiyle deliklerden aşağıya akıtılır veya belli bir basınç kullanılarak delik ve boşluklar içine püskürtülür. Şırınga, küçük el pompası veya elektrikli pompa ile yapılan püskürtme işlemlerinde enjektör ucu deliğe tam olarak oturtulur ve hava geçişine izin verilmez. İşlem sırasında resim yüzeyi dışarıdan desteklenir ve basınç nedeniyle yüzeyden ayrılmasına izin verilmez. Yay,kıvrılmış çubuk, kriko veya el tornavidası ile yüzeye oturtulan mukavva veya kontrplaklar ile resim yüzeyi mutlaka desteklenir. Dolgu karışımında bulunan yapışkan resim yüzeyinde lekelere neden olur. Bu nedenle yüzey akıntıları tamamen önlenir.

Yerinden kısmen veya tamamen ayrılmış harç tabakaları, sıva arkasında biriken kir ve tortular yüzünden tam olarak yerine oturulmaz. Bazı durularda toz ve tortuların temizlenmesi için söz konusu sıva parçasının yerinden sökülmesi, sağlamlaştırılması ve arka kısmının temizliğinden sonra yerine oturtulması gerekebilir. Bu uygulamada su da çözünen bir yapıştırıcı yerine suya karşı dayanıklı bir reçine kullanılır (Paraloid B72 ve polivinil asetat).

Yapışkanlılarını kaybetmiş tabakalara yapışkanlık kazandırmak amacıyla vinly veya akrilik emülsiyonlar kullanılır. Primal ac33(akrilik) ve Vinavil tavsiye edilen emülsiyonlar arasındadır.

Kalsiyum kazeinat uygulamasında olduğu gibi sağlamlaştırılacak alan önce su ve alkol karışımı ile yıkanır.

Parçalanan intonaco tehlikeli bir biçimde yüzeyden ayrılıyorsa intonaco üzerine uygulanan pres büyük bir tehlike oluşturur. Bu nedenle resim yüzeyi önce Paraloid B72 veya benzeri bir madde ile spreylenerek sağlamlaştırılır. Bu aşamadan sonra intonaco yerine oturtulur.

Bazen de duvar resimlerinin yüzeyinde ince çatlaklar görülebilir. Bunun içinde ince uçlu şırınga ile %10’ luk Primal AC33 çatlaktan şırınga ederek sağlamlaştırırız (Mora, Philippot s.216-244 ).



5 DUVAR RESİMLERİNDE TEMİZLEME VE RESTORASYON


5.1 Duvar resimlerinde temizleme

Duvar resimlerinde temizleme işlemi kimyasal ve mekanik olarak iki şekilde yapılmaktadır. Burada amaç resim yüzeyindeki renkleri ve şekli değiştirmeden uygun malzeme ile patinaya zarar vermeden yüzeydi kir, leke vb. oluşumları temizlemektir.


5.1.1 Mekanik temizleme

Mekanik temizleme herhangi bir kimyasal madde kullanmadan yapılan temizliktir. Burada kimyasal maddeler yerine bistüri, kavitron gibi dişçi aletleriyle duvar resminin yüzeyindeki kalker tabakası alınır. Ayrıca eski onarımlarda yapılmış olan yanlış restorasyonlar ( örneğin çimento ile dolgu işlemi) sonucunda oluşmuş oluşan malzeme artıklarını orijinal malzemeye zarar vermeden ince keski ve bistüri gibi aletlerle orijinal malzemeden ayrılır.


5.1.2 Kimyasal temizleme

Duvar resminin yüzeyindeki kirleri temizlemek için kullanacağımız kimyasal maddenin eserin rengini almamasına dikkat etmemiz gerekir. Resmin yüzeyindeki kiri temizlemek için ilk başvurulması gereken yöntem damıtık su ve pamukla tampon yaparak temizleme olabilir. Çünkü damıtık su zararsız bir temizleyicidir. Faka damıtık su ile temizlemeden önce boyanın renk verip vermediğini kontrol etmemiz gerekir. Bunun içinde küçük bir alanda kontrol ederiz. Eğer boya renk vermiyorsa temizlemeye başlayabiliri. Bazen damıtık suya alkol karıştırılarak ta temizlik yapılabilir. Yalnız alkol tek başına resmin rengini alır, soluklaştırır. Mümkün olduğu oranda alkolün yüzdesini az tutmamız gerekir. Alkollü su ile temizlik işlemi yapıldıktan sonra yüzey damıtık su ile temizlenmelidir.

Sabunlu suda temizlikte kullanılan bir malzemedir. Sabunlu sudan sonra yapılan temizlikten sonra yüzey damıtık su ile silinmelidir. Sağlam duvar resmi yüzeylerinin temizlenmesinde yumuşak silgi kullanılabilir (tozuma, kırılma yok ise)

Yağ ve mum lekelerinin temizliğinde %10- 15’lik Butindiol ile japon kağıdı tampon yapılarak temizlenebilir. Bu işlemden sonra Trietilen maddesi ile yüzey silinir en son olarak ta damıtık su ile temizlik yapılır. Yağlı kısımlarda kullanılan bir başka malzeme benzindir. Benzin basınçlı aletler kullanılarak temizlik yapılır fakat benzin kansorojen madde içerdiği için kapalı mekânlarda kullanılması sakıncalıdır. Yağ lekesinde gene Butilamin çözeltisi tampon yapılarak %10 oranında kullanılabilir. Kullanıldıktan hemen sonra damıtık su ile yıkanmalıdır yüzey.

Duvar resminin yüzeyinde bulunan tuzların alınmasında da kağıt hamuru kullanılır. Eğer tuzların çıkarılmasında kağıt hamuru ile zorluk yaşanıyorsa % 10 oranında su ile seyreltilen Formik asit kullanılabilir çok nadir durumlarda da asetikasit aynı oranlarda kullanılır.

İs lekelerinde, kirli tabakalarda Amonyum bi karbonat % 152lik bir çözelti hazırlanılarak yüzeye japon kağıdı ya da tuvalet kağıdı ile tampon yapılır. Daha sonra temizlenecek yüzeye yapıştırılır ve kurumadan sık sık şırıngalarla ya da fırça ile su verilerek kağıt ıslak tutulur. İşlem bittikten sonra distile su ile temizlik yapılır.

Selülozik lekelerin çıkarılmasında tiner kullanılabilir. Sağlamlaştırma sırasında Paroloid B72’den dolayı çok parlamış alanlarda asetonile tampon yapılarak Paroloid B72’nin fazlalığı alınır.

Mum lekelerinin oluşturduğu kirlenmede Karbon Tetra Klorür kullanılır. Fakat bu madde zehirli olduğundan kullanılırken dikkat edilmesi gerekir.


5.2 Duvar resimlerinde restorasyon

Resmin bütünlüğünü bozan lacunalar (kayıp kısımlar) çok farklı nedenlerle oluşur. Aşağıdaki sıralama bu tür kayıpları kısaca özetlemektedir.

a) Aşınma nedeniyle incelen ve yok olan patina ( aşınmış patina )
b) Aşınma nedeniyle incelen ve yok olan boya tabakası( aşınmış boya tabakası)
c) Sıva veya boya tabakasının resim yüzeyinden ayrılmasıyla oluşan ve restorasyon aşamalarında tamamlanabilen boşluklar.
d) Sıva veya boya tabalarında meydana gelmiş ancak resim kompozisyonundaki konumları nedeniyle tamamlanamayan boşluklar.
e) Çok büyük, geniş alanlara yayılan ve mimari özellikleri nedeniyle tamamlanması şart boşluklar.


5.2.1 Boşlukların Tamamlanması:

Dökülmüş ve aşınmış yüzeylerde meydana gelen boşlukların tamamlanmasında izlenmesi gereken yol veya yollar uzun yıllardan buyana tartışılmaktadır. Değişik görüş ve hipotezler birbirinden farklı ancak aynı amaca hizmet eden uygulamalar oluşturmuştur.

Orijinal resmin özelliklerini gölgede bırakacak veya resimsel bütünlüğü bozacak tamamlamalardan kaçınılır. Bu anlayış kimi yerlerde tamamlama işlemlerinin yapılmaması anlamanı da gelir. Bu nedenle tamamlama uygulanması şart bir restorasyon aşaması değildir. Tam tersine gerekliliğine karar verilen alanlarda sınırlı müdahalelerle uygulanır.

Çok az bozulmaya uğramış ve kolaylıkla bütünlenebilen aşınmış yüzeyler öncelikli olarak tamamlanır. Böylelikle resimde bir aydınlanma meydana gelir ve diğer boşlukların yarattığı olumsuzlar daha iyi tespit edilir. Bu aşamada, resim bütününe etki etmeden hangi boşlukların tamamlanabileceğine karar verilir ve duruma uygun tamamlama biçimi seçilir.

Teoride pek çok farklı uygulama biçimlerinden bahsedilir. Ancak, aynı anda tatmin edilmesi gereken pek çok nokta bu uygulamaların pratikliğini sınırlar. Bu nedenle tamamlama tecrübe ve bilgi ile farklılaşana uygulamalar ile gelişir.

Yüzeysel bozulmanın yanı sıra küçük beneklere de neden olan aşınma veya flaking resim kalitesini bozar. Bu nedenle küçük benekler orijinal renk tonundan bir ton açık sulu boya ile kapatılır. Rötuşlanan alanlara sıva tabakasında kalmış kalıntı boya havası vermek için rötuş boyalarına çok az miktarda gri katılır. Rötuş, resim değerini ön plana çıkarmalı ve resme yeniden derinlik kazandırmalıdır.

5.2.1.1 Dolgulama İşlemi

Dolgulanacak boşluğu çevreleyen orijinal sıva ve boya tabakası, dökülme ve aşınmalara karşı, mutlaka sağlamlaştırılır. Rötuş zemini oluşturacak olan dolgu orijinal sıva karışımına benzer hammaddelerden oluşturulur ve resim yüzeyi ile aynı seviyede tutulur. Kil zeminli duvar resimlerine uygulanacak dolgu,  kaolin ve direncini arttıracak akrilik emülsiyon ( primal AC 33) veya polivinil asetat emülsiyon karışımından oluşturulmalıdır. Kil sıvanın yüzeyi kireç suyu ile sıvanmış ise kaolin dolgunun yüzeyi de toz kalsiyum karbonat ve akrilik emülsiyon karışımı palster of Paris) veya katılaşmış alçı tozu ve bağlayıcı ( Primal AC33 gibi bir akrilik emülsiyon ) karışımı kullanılır.

Kireç üzerine yapılan resimlerde arriccio derinliğine inan boşluklar, orijinal sıvaya benzer bir dolgu ile doldurulur ve dolgu yüzeyi kireç katkılı bir başka karışımla tamamlanır. Böylelikle değişik tanecik boyutuna sahip farklı dolgu katları yanı sıra orijinal yüzeye yakın bir renk ve doku elde edilir. Örneğin Efes Antik kenti Yamaç Ev 2’de yapılan duvar resmi restorasyonlarında kullanılan dolgu malzemesi söndürülmüş kireç, yıkanmış dere kumu, Primal AC 33gibi malzemeler karıştırılar dolgu malzemesi hazırlanır. Burada kirecin oranı diğer malzemelere göre bire üç oranındadır. Bir oran kireç üç oran diğer malzemelerdir. Çok kalın tabakalarda bu harç ince olarak birkaç kat uygulanır. En sonunda da kireç kaymağı sürülür ve rötuşlanacak alana hazırlık yapılır.

Dolgulama işleminden önce duvar mutlaka ıslatılır. Ancak nemlendirme işleminde kullanılan su kuruma sonrasında lekelere neden olur. Lekelenmeleri önlemek için boşluğu çevreleyen orijinal resim ve sıva yüzeyi %10’luk Paroloid B72 ile geçici olarak kaplanır. Böylelikle dolgunun kurumasından sonra kenar kısımlara taşan ve dağılan dolgu artıkları paroloid B72’nin uygun bir çözücü ile temizlenmesi ile kolaylıkla yüzeyden uzaklaştırılır. ile aynı kalınlıkta sıvanmalıdır. Kalsiyum karbonat karışımı ile istenilen beyazlık elde edilemediyse karışıma az miktarda titanyum beyazı eklenebilir.

Alçı zeminli duvar resimlerindeki boşluklar orijinal sıva ile aynı özellikleri taşıyan bir dolgu maddesi ile tamamlanır.


5.2.1.2 Tamamlanamayan boşluklar

Belli bir büyüklüğü geçen ve varsayımlara neden olacak tamamlamalardan uzak durulmalıdır. Bu tür alanlar için resimsel kimlik kazandıracak rötuş yerine fon oluşturacak tamamlamalar tercih edilmelidir.

Oluşturulacak yeni fon, duvar veya destek sıva olarak kabul edilmeli ve arka planda kalmasına özen gösterilmelidir. Böylelikle arriccio veya farklı sıva katmanlarında meydana gelen kayıplar en “doğal” görünüşleri ile duvar resmine yeniden kazandırılır. Kullanılan dolgu orijinal malzemeye benzemeli ve arriccio seviyesini geçmemelidir. Bazı resimlerde orijinal arriccio’nun mat ve kaba dokusu resim yüzeyini arka planda bırakabilir.  Bu durumda arriccio ( veya duvar ) daha az göze batan bir dolgu ile örtülmelidir.

Dolgulanarak tamamlanan boşluklar mümkün olduğu kadar “doğal” görünmeli ve geometrik biçimler oluşturmamalıdır.

Boyalı sıva kenarlarının sağlamlaştırılmasında sentetik sağlamlaştırıcılar tercih edilmelidir. Kalın bir kenar dolgusu boşluğu ön plana çıkarır ve istenmeyen bir etki yaratır. Burada da mümkün olduğu kadar doğal bir dolgu yapılmalıdır. Dolgunun ton ve dokusu dolgulanan alana kimlik kazandırır. Orijinal arriccio bir dolgunun yapısını belirler. Arriccio rengine uyum sağlayamayan dolgu yüzeyi boya ile renklendirilebilir. Ancak bu renklendirme doğal olmalı ve bir boya tabakası gibi görünmemelidir. Parlak bir yüzey oluşturacağından dolgunun yüzeyi intonacco gibi düzleştirilmez.


5.2.2 Duvar Resimlerinde Rötuş İşlemi

Resmin parlaklığına ve dolayısıyla boya tonların derinliğine ve resim bütünlüğüne olumsuz etki eden patina aşınmaları, yüzeyde olması beklenen sürekliliği bozar. Yüzeysel ve küçük alanlarda gözlenen bu aşınmalar sulu boya ile yapılan sıras ile kolaylıkla giderilir. Suni patinanın tonu orijinal renklere ve fon rengine uyum sağlayacak biçimde ayarlanır ortaya çıkarmıştır.


5.2.2.1 Rötuş Şekilleri

İntergration; Bu uygulamada resimsel tamamlama yapılmaz. Stuccoların üzeri etrafını çevreleyen renk bütününe en uygun ton ile tek bir renge boyanır. Böylelikle resim bütünlüğü orijinal bütünlüğe uymayan resimsel tamamlamalara gerek duymadan sağlanır.

Tratteggio; İnce ve farklı renkli çizgilerin yan yana çizilmesiyle elde edilen renk ve resimsel tamamlama işlemlerine denir. Tratteggio ile yapılan tamamlamalar yakından bakıldığında kolaylıkla tespit edilmekte; ancak uzaktan bakıldığında resim ile bir bütün oluşturduğu görülmektedir.

Dolgulanan alanların boya tonlarını bölen ince çizgilerle yeniden resim bütünlüğüne entegre edilmesi metoduna tratteggio denir. Bu sistem restoratör ile orijinal yüzey arasında bir ekran oluşturur. Sistem, rötuşlanan alanları orijinal yüzeyden farklılaştırır ve restoratörün ressam üslubuna etki etmesini engeller. Kurallarına uygun ve özenle yapılamayan bir tratteggio amaçlanan tamamlamanın aksine karmaşık ve puslu bir resim yüzeyi oluşturacaktır.

İstenildiğinde yüzeyden kolaylıkla silinebilen sulu boya trattegiolar, orijinal boyadan farklı bir boya dokusu oluşturduğu için tercih edilir. Şeffaf sulu boya ile İmpasto (koyu boya vurma tekniği) yapılamadığından rötuş boyaları gerektiğinde kat kat uygulanır.

Tratteggio ortalama bir santimetre uzunluğuna sahip küçük düşey çizgilerin yan yana çizilmesiyle oluşturulur. Eşit uzaklık ve kalınlığa sahip ilk çizgiler rötüş tonunu belirler. Bu çizgiler arasındaki boşluklar resimsel tamamlamanın gerektirdiği farklı renkli çizgilerle doldurulur. Resim bu çizgilerin yan yana veya üst üste çizilmesiyle tamamlanır. Resimde koyuluklara neden olabileceğinden asla koyu tonlar kullanılmaz. Tamamlamanın gerektirdiği koyu tonlar üst üste çizilen çizgiler veya şeffaf sırlarla oluşturulur.

Damla şeklinde bitmeyen ve süreklilik gösteren çizgiler oluşturmak için aşağıdaki işlemler tavsiye edilir:

a) Fırça, akıtmayacak kadar boya ile doldurulur. Boyaya batırılan fırça kılları palet kenarındaki az nemli pamuklu beze silinir. Bir spiral oluşturacak şeklinde bez üzerinde gezdirilen fırçanın ucu çizim için uygun bir hale getirilir.

b) Çizgi çizerken fırçayı tutan el desteklenmelidir. Böylelikle titremeler önlenir. Fırçanın yüzey ile olan uzaklığı ve çizgilerin kalınlığı baştan sona eşitlenir. Toz içeren patina bazı duvar resimlerinde boyalara mavimsi bir röfle kazandırır. Böyle bir resim rötuşlanırken mavimsi bir röfle dikkate alınmalı ve kullanılan boyalara çok az mavi eklenerek istenilen orijinal tonlar elde edilmelidir.

Tratteggio Sınırları; Tamamlanacak alan büyüdükçe tratteggio daha zor uygulanır. Büyük alanlar farklı rötuş metodları gerektirir. Ancak bir resim üzerinde farklı rötuş ve tamamlama işlemlerine yer verilmemelidir. Farklı rötuş metodları resmin görsel bütünlüğüne olumsuz etki eder.

Tratteggio, resimde bulunan boşluklarda kullanılan “ tamamlayıcı” bir metotdur. Yer yer aşınmış boyalar ise “ tazeleyici “ rötuşlarla tamamlanır. Bu nedenle Tratteggio sınırları belli dolgu tamamlamalar üzerinde uygulanmalı ve aşınmış resimlerin rötüşlanmasında kullanılmamalıdır.

Mimetic; ressam üslubunun taklit edildiği resimsel tamamlamalarla tamamlanır. Uygulama sonrasında orijinal ile tamamlanan kısım arasında fark görülmez.

5.2.2.2 Rötuşta dikkat edilecek hususlar

“Tratteggio” da dikkat edilmesi gereken noktalar; gökyüzü tratteggiosu yatay çizgilerle yapılmalıdır. Bu doğrultu boyanın uygulandığı yöne bağlı olarak değişebilir. İki farklı yön söz konusu ise boya tabakasına en çok uyum sağlayacak doğrultu takip edilmelidir. Genel olarak bir mancanzada tek bir yön tercih edilmelidir.

Çizgiler genel görünüş içinde kaybolmalı bu nedenle çok ince yapılmalıdır. Küçük resimlerde ki mancanzalara uygulanan tratteggio çizgileri bütüne uyum sağlayabilmek için çok daha ince olmalıdır.
Açık renkli yerlerde beyazdan başlayan bir renklendirme ile tonlar yavaş yavaş koyultularak uygulanır. Böylelikle istenilen şeffaflık hissi elde edilebilir. (Özellikle vernikli boyalarda)

Sulu boya avantajları;Vernik tabakası tarafından korunan suluboya gelecek çözücülerle yürütülecek temizlik aşamalarında silinmez. ( tablo temizliği için geçerlidir), sulu boya istenildiğinde kolaylıkla yüzeyden silinebilir.

Dezavantajları; sulu boya rötuşlar, koyulaştırıcı vernik veya yüzey koruyucu tabakasından etkilenir. Bu nedenle yüzeyine koruyucu uygulanacak rötuşlar istenilen tondan daha açık yapılır. Elde edilmek istenen ton koruyucu uygulamasıyla ortaya çıkar. Uygulama belli bir ustalık gerektirir. Sulu boya bazı yüzeylere kolaylıkla yapışmaz. Bu yapışkanlığı sağlamak için Öküz ödü ( Ox Gall ) bağlayıcı olarak kullanılır.

Katastrophe

  • Restorasyon Forum
  • ***
  • İleti: 189
  • Cinsiyet: Bay
İnnâ Ketebnâ fî Sebilillah...

Restorasyon

  • Restorasyon Forum
  • *****
  • İleti: 824
  • Cinsiyet: Bay

Katastrophe

  • Restorasyon Forum
  • ***
  • İleti: 189
  • Cinsiyet: Bay
İnnâ Ketebnâ fî Sebilillah...

Restorasyon

  • Restorasyon Forum
  • *****
  • İleti: 824
  • Cinsiyet: Bay
:s

Bir üyemiz ödev olarak yazmış. bizlerden paylaşmamızı rica etti. bizde paylaştık. Konu başlığına da dikkat ederseniz Ders diyor. nedir problem ??

Katastrophe

  • Restorasyon Forum
  • ***
  • İleti: 189
  • Cinsiyet: Bay
o kaynak bilinmiyor diyin. siz sadece aktarmışsınız. ben kaynak sordum.
İnnâ Ketebnâ fî Sebilillah...

 

* Bizi Takip Edin

Son Mesajlar

Ynt: KKTC Lefkoşa Selimiye Camii (Aya Sofya Katedrali) Gönderen: karacanenes
[25 Mart 2024, 12:09:22]


Teknik Personel Gönderen: TAŞYAPI
[24 Mart 2024, 16:13:27]


ÖN MUHASABE VE MİMAR PERSONEL ALIMI Gönderen: osman.blnk
[24 Mart 2024, 10:19:47]


Restorasyon alanında iş arıyorum Gönderen: Sudenur uysal
[22 Mart 2024, 19:19:58]


RESTORASYON ALANINDA DENEYİMLİ İNŞAAT TEKNİKERİ Gönderen: cabiyotlu
[22 Mart 2024, 11:02:48]


Ynt: NAKKAŞ/KALEMİŞİ/RESTARASYON EKİBİ Gönderen: nAKkaŞBey38
[22 Mart 2024, 01:59:53]

SimplePortal 2.3.7 © 2008-2024, SimplePortal