21 Mayıs 2019, 11:43:37Son Üye: Buketyclk

Reklam Alanı


Gönderen Konu: Eski Eser Restorasyon Proje Süreci; Sorunlar ve Çözüm Önerileri - 2  (Okunma sayısı 2893 defa)

RestorasyonForum

  • Yönetici
  • Restorasyon Forum
  • *****
  • İleti: 708
Eski Eser Restorasyon Proje Süreci; Sorunlar ve Çözüm Önerileri - 2

Restorasyon proje sürecini anlattığımız yazının 2. Bölümü aşağıdadır. Çözüm önerilerinin olacağı 3. yazı ile de tamamlanacaktır.



c- Sürecin Belirsizliğinden Kaynaklanan Sorunlar

 Günümüzde restorasyon süreci, proje ve uygulama açısından bütünlük içerisinde değerlendirilememektedir. Hem süreç tanımlı değil, hem de taraflar ve bu tarafların konumları, yetkileri ve sorumlulukları tam tanımlı olmayıp, rölöve teknikleri, restitüsyon çalışmaları, yada restorasyon kararları ve hatta proje aşaması bile belirsizliklerle doludur. Şu an itibarıyla proje müellifi mimardan başlayarak tüm taraflarda ve yapılacak işlerde süreç karmaşası bulunmaktadır.

d- Sürenin Belirsizliğinden Kaynaklanan Sorunlar

 Herhangi bir eski eser yada eski eser komşuluğundan dolayı Koruma Kurulunda işlem görmesi gereken parselin ilgili kurulda işlem görmesi ile ilgili olarak halihazırda hiç bir bağlayıcı süre sınırı yoktur. Bu durum kamu kurumlarına ait eski eser yapıların proje sözleşmelerine dahi yansımıştır. Sözleşmelerde '' Kurullarda geçen onay süresi sözleşme süresine eklenir'' ibaresi bulunmaktadır. Ülkemizde, -özellikle de tarihi bölgelerde- uzun süreli plansızlık durumu mevcuttur. Bu plansızlık durumu ile genel olarak sürecin belirsizliğinden kaynaklanan durum, restorasyon proje süresini belirsiz hale getirmiştir. Bir de kurul aşamasında ''Kamu konuları önce gelmektedir'' yaklaşımı sivil mimarlık eserlerini ya da müellif mimarlar tarafından yürütülen özel vakıflara ait kamusal yapıların proje süresini belirsiz bir hale getirmektedir. Şu an itibarıyla Kurullarda 9 yıldır onaylanmayı bekleyen İl Özel İdare katkı paylı bütçeli restorasyon konuları vardır. Normal yollardan sürdürmeye çalışılan herhangi bir eski eser yapının restorasyon projesi onay sürecinin makul ve mantıklı süresinin ne kadar olabileceği ile ilgili hiç bir kanun, yönetmelik, tüzük, teammül vb. bir durum yoktur. Ayrıca bu durumun iyileştirilmesine dönük bir çalışma da yoktur, ya da varsa bile ilgililere yansıyan bir karşılık görülmemektdir.

e- Kültür Varlıkları Koruma Bölge Kurulları'ndan Kaynaklanan Sorunlar

 Koruma Kurullarının idari ve mevzuat yapısı, teknik imkanları, raportör memurların genel yaklaşımı, ciddi bir sorun teşkil etmektedir. Müellif mimarlar, ellerinde vekalet olmasına rağmen ilgili kurullarda bir itibar problemi yaşamaktadır. Konuyla ilgili yeterli arşiv araştırması yapamamakta, dosyadan kopya alamamakta, raportör konu hazırlığında yeterli ve doğru bir iletişim kuramamakta, karar sonucunu öğrenememektedir. Mal sahibi ile Kurul raportörü arasında kalmaktadır. İlgili kurul müdürüyle görüşüldüğünde, müdür raportör sayısının ya da teknik imkanların yetersizliğinden yakınmaktadır. Hatta kurumunda normal tavır ve sürecin dışında ilişkiler ve tavırlar olduğunu belirten müdürler olmuştur. Sürecin ve sürenin bu denli uzamasından dolayı müellif mimarlar, ilgili kurullara söz konusu işlerle ilgili, büro tescil, imar durumu, aplikasyon, tapu sicil kaydı vb. evrakları temin etmekten yorulmuş durumdadır. An itibarıyla bu duruma çözüm de bulunamamıştır.

f- Kurul Üyelerinden Kaynaklanan Sorunlar

 Ülkemizde halihazırda kurul üyelerinin seçilme kriterleri net olmayıp, konuya hakim olmayan kişilerin üye olarak atanabildiği söz konusudur. Kurul üyeleri doğal olarak farklı mesleklere sahipler ama konu hakkında yetki alanlarının dışında müdahalede bulunuyorlar. Kurul üyelerinin çalışma saatleri ve prensipleri belli olmadığı gibi konuların ucu açık bırakılıyor ve karar tamamlanmıyor. Her yeni görüşmede ilave, mantık dışı ve sırası dışında istekte bulunuyorlar. İmar mevzuatına ve planlara uygun bir konu, yetkileri dışında tartışma konusu olabiliyor. Ya da müellif mimarın yetki alanındaki bir tasarım sanki öğrenciye tashih atar gibi reddedilebiliyor. Karar aldıkları bir konunun imzalanması bir kaç ayı geçebiliyor.

g- Akademik Camiadan Kaynaklanan Sorunlar

 Akademik camiada üretilen bilgi, realist olmayan yaklaşım sebebiyle gerçeklerle örtüşmüyor ve sorunlara çözüm üretmiyor. Camialar arası çekişme ve ekol farkı ön planda. İlgili hocanın proje üzerindeki imzası, tüm engelleri ortadan kaldırıyor, yada yeni engeller oluşturuyor. Bir çok konunun gerekli gereksiz bir şekilde üniversiteden onaylanması isteği, süre, maliyet ve müellifin yetkinliği hususunda adaleti zorlayan bir durum oluşturmaktadır.

h- Belediyelerden ve Diğer Kamu Kuruluşlarından Kaynaklanan Sorunlar

 Belediyeler ve Koruma kurulları arasındaki yetki karmaşası temel sorundur. Planlı ya da plansız alanlar, geçici yapılanma şartları, hangi konunun hangi şartlarda Koruma kuruluna gönderileceğinin belli olmaması ya da belli olsa da onaylı imar planına ve plan hükümlerine göre belediyeden onaylanmış bir parsel, kurulda bambaşka bir red süreciyle karşılaşabilmektedir. Plan notundaki herhangi bir madde, uygulamada çok farklı bir duruma dönmekte, ya da aynı plan notu uzun bir süre geçtikten sonra, biz bunu başka bir amaçla buraya koymuştuk ama bu plan notu işi başka noktaya getirdi diyerek (örneğin T3 geleneksel ticaret notu, notun ne anlama geldiği ve hangi semtlerde geçerli olduğu gibi) proje çözümsüz bir hal almaktadır. Yargının, planları kendi durumuna ve kriterlerine göre de yürütmeyi durdurma yöntemiyle işlevsiz hale getirmesi de proje sürecini kilitlemektedir. Herhangi bir kamu konusunun Koruma kurulunda görüşülen diğer tüm konuların önüne geçmesi de proje sürecini ciddi bir şekilde etkilemektedir. Ayrıca Kamu, restorasyon proje sürecinin ciddi bir işvereni konumundadır.  Dolayısıyla söz konusu işlerle ilgili bütçe miktarı ile teknik şartnamede istenenler arasındaki uyumsuzluk, işin süresi, işi yapacak müellifin seçiminde ihale sürecinde, en avantajlı fiyat en düşük fiyattır kuralınının uygulanması gibi sebeplerden dolayı, restorasyon süreci yanlış ellerde yürümektedir. Bir de Kamu kuruluşlarında çalışan teknik personelin özel sektörde çalışan teknik personele karşı genel olumsuz tavrı, hatta düşmanlığa varan genel yaklaşımı herkes tarafından malumdur. Kamu görevlilerine ulaşamama, derdini anlatamama, resmi iş sürecinde teknik şartname dışı istenen şeylerin bütçede olmaması, sonsuz yetkili ama sorumsuz tüm kamu görevlilerinin oluşan negatif durumla ilgili hiç bir maliyeti dikkate almamaları gibi durumlar da kamudan kaynaklanan genel sorunların içindedir.

Mimarlar Odası tarafından belirlenen en az bedel hesabı sistemi artık gerçekle hiç bir bağı kalmamış bir sistemdir. Söz konusu hesaplama sistemi olması gereken en az fiyatı belirlerken, hem bu fiyatlar şu an itibarıyla çok düşük kalmaktadır. Hem de piyasada bu fiyatların da altına iş yapılmaktadır.

Devam edecek…

Yazı : Serkan AKIN
Bu Konuyu Paylaş Digg  Facebook  SlashDot  Delicious  Technorati  Twitter  Google  Yahoo
Bu Foruma yaptığınız ilk ziyaretiniz ise, Forumumuzda bilgi alışverişinde bulunabilmeniz için öncelikle Kayıt olmalısınız. Üye olmayanlar Forumumuzda. Konu açamaz, Eklenti indiremez. Forumumuzu tam anlamıyla kullanmak için Üye olabilirsiniz..


 

Hızlı yanıt'ı kullanarak çabukça ileti gönderebilir, iletilerinizde gülümseme ve bbc kullanabilirsiniz.

Kullanıcı Adı: E-Posta:
Doğrulama:
Resimde gördüğünüz harfleri giriniz
Harfleri dinle / Farklı bir resim göster
Resimde gördüğünüz harfleri giriniz:
Eylül'den sonra hangi ay gelir? (Güvenlik Sorusunu kutuya giriniz):

* Bizi Takip Edin

Son Mesajlar

Ynt: İstanbul'da şantiye/ofis iş arıyorum.(Restoratör Mimar) Gönderen: amymone
[Bugün, 11:38:36]


Ynt: Restorasyon iş arıyorum Gönderen: çağlayapıcı
[Bugün, 01:24:35]


Ynt: Restorasyon iş arıyorum Gönderen: veysel
[Bugün, 00:30:10]


Revzen Yapı Gönderen: revzenyapı
[Dün, 18:53:58]


Revzen Yapı Gönderen: revzenyapı
[Dün, 18:51:37]


Freelance İş Arıyoruz Gönderen: göktaş
[Dün, 11:10:48]