Restorasyon Forum

Hoşgeldiniz Ziyaretçi. Lütfen giriş yapın veya kayıt olun.

Restorasyon Forum - Reklam Alanı

Gönderen Konu: Restorasyon'da Kullanılan Boyaların Ceşitleri ve Hazırlanışı  (Okunma sayısı 12768 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Restorasyon

  • Restorasyon Forum
  • *****
  • İleti: 824
  • Cinsiyet: Bay
RESTORASYONDA KULLANILAN BOYALAR
TABİİ BOYALAR;


Yazı icat edilmeden öncede insanlar mağara ve kaya yüzeylerine hayvan figürleri ve çeşitli semboller çizerek anlatmaya çalışmışlardır.M.Ö 3000 yılına tarihlenen resimler mevcuttur. Bu da çeşitli tabii maddelerden elde edilen boyaların çok eski tarihlere kadar uzandığını bizlere göstermektedir. Doğal boyalar 4 grupta elde edilir.

KAYNAKLARINA GÖRE 4 GRUPTA İNCELENİR:
1-) renkli kaya ve topraklardan elde edilen toprak boyalar.
2-) bitkilerden elde edilen boyalar ve kök boyalar
3-) hayvanlardan elde edilen boyalar
4-) madenlerden elde edilen boyalar

1) TOPRAK BOYALAR:kaya ve taşlardan elde edilen boyalar kırmızı tonları ve kızıl renk topraktan elde edilir. Aşı boyada topraktan elde edilmektedir. Kayalar dövülür toz haline getirilir,ve tabii renklerine ayrılarak kullanılır.

2) BİTKİLERDEN ELDE EDİLEN BOYALAR:bazı bitkilerin tümü boya için kullanırken bazılarının belirli kısımlarından yararlanılır. Böylece bitkiler üç grupta incelenir:
a- çiçekler, yapraklar, tohumlar.
b- lacivert ve mavi renkler: önceleri çivit otundan daha sonraları ise indigo bitkisinin yapraklarından elde edilmektedir. Yıldız çiçeği ,iris,kaynar otu, papatya, gibi çiçeklerden sarı renk elde edilir.
c- dallar ve kabuklar:kızıl ağaç kestane ,kızılçam gibi ağaçların dal ve gövde gibi kabuklarından kahverengi renk elde edilmiştir.

3) HAYVANLARDAN ELDE EDİLEN BOYALAR:
mor ve eflatun renkler elde edilmiştir .murex, purpura adlı iki kabuklu deniz hayvanının salgı bezlerinden elde edilir. Kırmızı böceği denilen böcekten kırmızı renk elde edilir. Hayvansal boyaların elde edilebilmesi güç olduğundan pek kullanılmamıştır.

4) MADENLERDEN ELDE EDİLEN BOYALAR:
Sarı renk potasyumdur, kromat ile arsenik sülfürden elde edilir. Beyaz renk kurşun korbanatın tabiattaki doğal şeklinden elde edilir. Mısır mavisi de kireç ve bakır tozu karışımından elde edilir. Siyah, kömür tozundan, yanmış kemik isinden ve hat sanatında kullanılan, kandil yağı isinden is mürekkebi elde edilir.

TABİİ BOYALARIN HAZIRLANMASI:
Tabiattan çeşitli şekillerde temin edilen bu ham maddeler bir takım işlemlerden geçerek boya ham maddesi haline getirilmiştir ilk insanların dövülmüş renkli toprakları iç yapı ile ezdikten sonra kemik borularla püskürterek duvarlara resim yaptıkları tahmin edilmektedir. Doğal boyaların kullanıldığı dönemlerde günde 5 ila 10 kg. boya hazırlanabilmektedir. Bu işlemle düz taş yada mermer üzerine yapılan boya sıvama bıçağı olarak kullanılan müşterek adı verilen basit bir aletle yapılırdı. Ezme işlemi devam ederken bir yandan da su ilave ediliyordu.
Boya iyice ezildikten sonra ilave edilen su ile eritilen bu toprak boyaların uzun süre dayanabilmesi için boyama sırasında içine yumurta sarısı ilave edilir böylece boya parlaklık kalıcılık ve hafif bir kabarıklık kazanmış olur. Yumurta sarısı çabuk kuruduğundan az miktarda hazırlanır. Yapıştırıcı özelliği katmak için arapzamkı, tutkal ve kitre katılır. Bu işlemlerin güçlüğü nedeniyle 18, yüzyıldan sonra tutkal kullanılmıştır. Daha önceleri arapzamkı kullanılıyordu. Tutkalın miktarı önemlidir fazla olursa boyada çatlamalar, oluşur.
Tutkal suyuna parlaklık katmak için saf pekmez ve üzüm suyu karıştırılır. Tabii boyalar elde edilirken elde edilen madde önce suyla kaynatılır ve içine arapzamkı ve kitre karıştırılır karışım kıvama geldikten sonra içine çinko tozu bezir yağı ilave edilir. Elde edilen boya kullanıma hazır hale getirilir.
Kalem işi restorasyonu farklı usullerle yapılır. Bazı örneklerden çatlak ve bozuk renkler önce macun sürülerek düzeltilir ve bunun üzerine bir sıra alçı veya üstübeç astar sürülür. Nakışlar yada süslemeler bu işlemlerin üzerine tutkallı boya ile yapılır astar işlemi daha çok Ankara ve çevre camilerinde görülür. Beylikler dönemi camilerinde de uygulanmıştır. Bazılarında bezir yağıyla zemin düzenlenir nakışlar zemin üzerine uygulanır. Bu süslemeler önce güvercin kanadından çıkarılan samur ve üç aylık kedinin ense tüyü ve atkuyruğundan alınan kıllarla yapılırdı.

KALEM İŞİ:
Binaların iç duvarlarını, kubbelerini ve tavanlarını sıva, ahşap taş, bez, ve deri gibi malzeme üzerine renkli boyalar (toprak yada kök boyalar) bazen de altın varak kullanılarak ince kıllı kalem tabir edilen fırçalarla yapılan nakışlara kalem işi denilir. Bu nakışları yapan kişiye kalemkar, projeyi hazırlayan kişiye nakkaş denir. Teknik açıdan kalem işlerini 4 gruba ayırıyoruz
1-) sıva üstü kalem işi
2-) ahşap üstü kalem işi
3-) taş ve mermer üstü kalem işi
4-) deri ve bez üstü kalem işi

1- SIVA ÜSTÜ KALEM İŞLERİ:
klasik mimari eserlerimizin hemen hemen hepsinde uygulanan bir tekniktir. Bu teknikte kalem işinin uygulanacağı zemine önce kireç badanası yapılır. Süslemelerin yada nakışların yapılacağı zeminler ölçülüp bölümlere ayrılır önceden kağıtlar üzerine hazırlanan desenler iğne ile delinerek kalıp haline getirilir ve özel bir kömür tozu ile tamponlanarak desen zemine geçirilir. Boyandıktan sonra en son olarak kontörler çekilir. Klasik kalem işleri 2 boyutludur. Işık - gölge yoktur kullanılan malzeme iyi olursa ve dış etkenlerden korunursa kalıcı olur.

2-AHŞAP ÜSTÜ
sıva üstünden sonra Osmanlı döneminde çok uygulanmış olup 4,5 asırlık çok eski örnektir hiç restore edilmeden günümüze gelmiştir sıva üstüne göre daha dayanıklıdır bunun nedeni dış etkenlerden sıva üstüne göre temas halinde olmaması başka bir sebebi de nakışların üzerine çekilen bir sır tabakasıdır bu işlere de lake işlerde denilebilir sır tabakası inceltilmiş bezir yağı ve verniktir Mimar Sinan işlerinde ve hünkar mahfili ve müezzin mahfili tavanlarında görülür bu çalışmalarda altın varak bolca kullanılmıştır.
 
3-TAŞ VE MERMER ÜSTÜ KALEM İŞİ:
Bu teknikte kullanılan boya malzemesi tutkallı ve yağlı boya türündedir sıva üstü tekniğinde olduğu gibi çalışılır mermer üstü çalışmalarda altın varak kullanılır sıva üstü çalışmaya göre daha zor bir tekniktir özel ve daha çok bir zaman isteyen bir tekniktir.

4- DERİ VE BEZ ÜSTÜ KALEM İŞİ:
Ahşap konstrüksiyon üzerine çakılan kaplama tahtaları üstüne deri veya keten bezinin gerilerek bir tuval teşkil etmesinden sonra keten bezinin gerilerek bir tuval teşkil etmesinden sonra kalem işinin uygulanmasına geçilir kullanılan malzeme genellikle yağlı boya veya tutkallı boyadır 16,17 yüzyıllarda örnekleri görülmektedir 18,19 yy.’da daha çok kullanılmıştır.

AŞI BOYASI:
Özellikle tarihi ahşap yapıların cephe boyası olarak kullanılan aşı boyası, Osmanlı Beziri, Oksit Sarı, Kırmızı Aşı, ve Neft karışımıyla elde edilmektedir.

rosemoon

  • Restorasyon Forum
  • ***
  • İleti: 233
  • Cinsiyet: Bayan
önemli bilgi.. paylaşım için teşekkürler..
...Bektüre Tasarım ve Danışmanlık...

Hiç hata yapmayan insan hiçbir şey yapmayan insandır,
Ve en büyük hata; kendini hatasız sanmaktır.

chintemani

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 13
  • Cinsiyet: Bay
Paylaşımın için teşekkürler..Bilinmesi gereken dipnot emeğine sağlık :) alkışla

M.Kemal Bektaş

  • Restorasyon Forum
  • ***
  • İleti: 158
  • Cinsiyet: Bay
Günümüzde hazırlama kalemişi boyalarını bilen  çok azdır. Gelişen endüstri teknolojisiyle hazır bir şekilde kalem işi boyaları piyasada oldukça yer aldı. Ben sanmıyorum yeni bu işe girenlerin bu tür boyaları hazırlıyacaklarını. Şu an piyasada kalem işinde kullanılan  fırçalardan tutunda boyalara kadar bir detaylı bilgiler verirseniz daha yerinde olur sanıyorum.
En azından bende meraklıyım. Deneme yanılmayla bazı boyaları zaman zaman ufak tefek yerlerde kullandığım oluyor.
Bizim varakçılıktada söz konusu boyalar günden güne değişiklik gösteriyor. Mesela şimdilerde akrilik boya ve vernikler çıktı. Mükemmel sonuçlar alıyorsunuz boyalarda sararma dahi olmuyor. Önceleri boya üzerine Gomalak cila kullanılırken şimdilerde sadece varaklarda pik altın sarısını püskürtme ile kullanıp o rengi elde edebiliyoruz. Oysa Gomalak cila atanlar eskilerden bilirler  bir kaç kat Gomalak cila atılır sürtülerek uygulanır. Ama Kompresörler çıkalı Akrilik boyalar  çıkalı gomalak cila kullanımı kalktı. Bazı ustalarımızın kullandığı da olabilir.Devir şu zamanda kısa zamanda çok iş yapmak masrafları azaltırken (İşçilik ve diğer giderler) kısa zamanda gelir getirecek işe yönelmek durumundasınız .Dolayısıyla gelişen endüstri teknolojisinden yararlanmazsanız ayakta kalamazsınız. Çağımızın şartları artık nostaljik çalışmalara bakmıyor. Ayakta durmanız için seri çalışmanız lazım.Masraflarınızı kısmanız lazım. Hazırlayacağınız boya piyasadaki hazır olan boyaya göre kat ve kat pahalıya mal olabiliyor. Piyasadaki hazır olan boya sizin hazırlayıp kullanacağınız boyaya göre oldukça ucuza gelebiliyor.
Ben şahsım adına kendi alanımda bana kim ulaşıyorsa bilgimi paylaşıyorum. Bir varakçı varakçılığın yanında boyacılıkla ilgili tüm detayları bilmek zorundadır. Boya oranından, kurumasından,sertleştirici ve tiner oranına kadar her aşamayı bilmek durumundasınız. Varakçının yaptığı işi gösteren son kat verniktir. Ve varak attığınız malzemeye kullanılan tüm boyama aşamaları son derece önemlidir. Üzerinde ayrıca altın varakta olduğundan dolayı yaptığınız işin kaliteli olması açısından boyacılık son derece önem arz ediyor.  Hatta yazılarımda varak ile birlikte boyacılık kısmında bile en ince ayrıntıya kadar paylaşırım ki sonuçta milli servettir heba olmasın . Çünkü bu malzemeler dövize bağlı malzemelerdir. Yurt dışından ithal edilmektedir.Sonuçta hem emeğiniz heba olabilir hemde cebiniz zarar görür. Ve devletimizinde boşu boşuna dövizinin çıkmasına sebep oluruz.Kalem işi de aynı varakçılık gibi günümüzde en önemli el sanatları arasındadır. Maalesef bu işleri yapan gerçek ustalar çok azınlıktadır. Evet piyasada kendince çok usta var ama yaptıkları işleri gördüğümüzde son derece sanatla alakasız yaptıkları işleri görmekteyiz.
Sizde rica etsem kalem işi boyalar ile ilgili fırçalara kadar piyasada kullanılan üretilmiş olan boyalarla ilgili olsun kalem işinin yapılışıyla ilgili olsun bir yazı dizisi yayınlarsanız memnun olurum. Maalesef günümüzde ustalarımız pratikte elde ettiklerini kimselerle paylaşmıyorlar. Ben yurt dışında şunu gördüm. Yurt dışında usta öğretici A'dan Z'ye bildiğini öğrenmek isteyene aktarıyor Ama ülkemizde devlet sırrı gibi saklayıp kendisi ile mezara götürüyor tüm bildiklerini, pratikte elde ettiklerini. Sizce bu doğru bir şey mi?Sanıyorlar ki elimden mesleğim çalınacak müşteri kaybedeceğim. Halbuki bizi dünyaya getiren rızkımızı da veriyor. Ben bilgimi paylaşıyorum bir şeyimi de kaybetmedim.Bana kim ulaştıysa A'dan Z'ye bilgimi aktardım. Yeri geldi telefondan yeri geldi faceden yinede dost da kazanmak lazım düşüncesiyle yardımcı oldum. 
Sizde güzel bir yazı dizisi hazırlarsanız bakarsınız bir vatandaşımız öğrenir evine ekmek götürür diye düşünüyorum....
Kolay gelsin... Selamlar


Selamice
  • Ziyaretçi
Ustam çok güzel bilgiler vermişsin. Bu kadar uzun yazıyı yazmakta oldukça emek isteyen bir iş. Benim siteyi de gösterime izin verirsen çok sevinirim: http://www.vipmerkezi.net/

 

* Bizi Takip Edin

Son Mesajlar

Смотреть онлайн 100 лет тому вперед. Gönderen: smotrett
[Bugün, 03:14:54]


jbrvjrbl Gönderen: drug
[Dün, 22:36:59]


Cogito ergo sum Gönderen: onliney
[Dün, 15:39:49]


онлайн займы Gönderen: FlaxroJam
[20 Mayıs 2024, 17:14:01]


Кино и филоÑофиÑ: от текÑÑ‚Ğ° к образу Gönderen: NLP
[20 Mayıs 2024, 06:47:41]


ejnyqtri Gönderen: cheap
[20 Mayıs 2024, 01:41:17]

SimplePortal 2.3.7 © 2008-2024, SimplePortal