Restorasyon Forum

Hoşgeldiniz Ziyaretçi. Lütfen giriş yapın veya kayıt olun.

Restorasyon Forum - Reklam Alanı

Gönderen Konu: Tüm Detayları ile Antik Eserlerin Bakım ve Onarımı-2, Varakçılık, Mimari Tarzlar  (Okunma sayısı 3571 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

M.Kemal Bektaş

  • Restorasyon Forum
  • ***
  • İleti: 158
  • Cinsiyet: Bay

ANTİK ESERLERİNİZİN BOYANMASI KORUNMASI, BAKIMI (RESTORASYONU VE KONSERVASYONU) - 2

Yine bir çok boyacı kardeşimizin varakçılık adı altında yapmış oldukları en büyük hata polyester tamiri ile varak yapmalarıdır.  polyester tamiri ile varak yapana usta denmez. Böyle Ustalıkta olmaz, hiç bir Usta Antika Varak mobilyalarda asla ve asla polyesteri kullanmaz, Daha da ileri gidersem farkında olmadan bir gün farklı bir Firmaya polyester tamiri ile varak yaparsanız başınıza da iş alırsınız, sonrasında uğraşırsınız orijinal haline döndürmek için. Orijinal tarihi sertifikalı ürünlere sakın ama sakın polyester destekli tamir için elinizi sürmeyin. Mahkemelik olma şansınız birde tazminatla karşı karşıya kalırsınız, Türkiye bu konularda maalesef oldukça bilgisiz Tarihi eserlerin tamamı Türkiye de olmaları fark etmez Uluslar arası antlaşmalarla koruma altındadırlar.

Ahşap o kadar canlı ve hayat doludur ki bazı toplumlar tüm teknolojiyi reddeder ve doğal imkanlarla  ahşap kullandıklarını yaparlar. Bunlardan birisi de Yahudi meşesidir. Yahudi meşesi  tabir edilen diğer adı ile AMIS  tabir edilen oldukça içine kapanık bir Yahudi inancına sahip İnsanların kendi ürettikleri ağaçlardır.  Bu kadar değerli olmalarının sebebi bu İnsanların teknolojiyi ve tüm yenilikleri ret etmeleridir, her şeyi kendi üretirler kendi içlerinde yardımlaşırlar ve dışarıya satarlar. Bunların yaptıkları mobilyalarda bir hayli ünlüdür tamamen ilkel yöntemlerle yapılan mobilyalardır.

Size detayda vermek isterim, Amerikalı bir firma Türkiye de bu ağaçları getirerek mobilyaları Türkiye de ürettiler yaklaşık 15 sene önce inanılmaz mobilyalar üretildi, 17 yy dönemi tasarımlar, yemek masaları, konsollar,, ve işi yapan çok acıdır Benimde tanıdığım Sanatkarlar bir süre sonra ipin ucunu kaçırdılar yani siparişler özel getirilen ağaçları akıllarınca çaktırmadan iç piyasaya satmaya başladılar ve sonları oldu Dev fabrika 1 ayda battı. Bizim bazı İnsanlarımız çok acıdır, dürüst kazanıp daha büyümek Dev firma olmak varken, havadan 3-5 bin lira için olmadık basitliklere tenezzül edip yok oluyorlar,  Onlarca İnsan ekmeklerinden oldu, kendileri ise şimdi cila işleri yapıyorlar  .
Mobilyacılık işin gerçeğinde Türkiye de yapan yani tasarım yapan dönem mobilyaları üreten firmalar yok, sadece anlık satışlarla yetiniyorlar. Orijinal mobilya üretmeye kalkanlarda maalesef Antika bilmedikleri için Ustaların tavsiyelerine gidip tuhaf şeyler üretiyorlar. Örneği de Sizin evinizdeki Art Nuvo ile final yapılsa değeri yükselecek takıma ustanın sözde tasarımı kopyacılığı ortaya taklit bir ürünü çıkarmaktan ibaret kalıyor. Ve hiç bir zamanda değer kazanmayan ahşaplar olarak dönemlerini çok üzücüdür ya sobalarda ya hurdalıklarda bitiriyorlar. Oysaki Orijinal dönem mobilyasını yapsa İnanın bir çok eşya şimdiden özel paraları durdukları yerde kazanıyor olurlardı.
dı. İyi bir restoratör ustası tasarımı en iyi biçimde bilmeli ve uygulamalıdır.
Türkiye de bu Amerikan stilini uygulandı örnek Sizde belki okuyunca şaşırırsınız, pençe ayak denilen yemek masaları sandalyeler, kaba üretimlerin aslında stili Chippendale kopyalarıdır, elbette ki kötü kopyalar yukarda detaylarını anlattım. Bu mobilyaları tek başına modellerini anlamak içinde oldukça dönem bilgisine sahip olmak gerekiyor, sonradan Avrupa da bu stil değişerek farklı stillerin doğmasına yol açmıştır, İngiliz mobilyalarında Amerikan stili ve sadeliği hakimdir ve kullanılan Ahşap dahi nerdeyse aynı türdür İngiliz mobilyalarına bakarsanız %90 maun ağacı eserlerdir, Halk için üretilenlerse daha ucuz olan ağaçlardan imal edilmişlerdir, Ceviz, Kiraz, karaağaç, Gürgen yapımı mobilyalar yinede İngilizlerin pekte sanatlarından taviz vermediklerini çok az üretimleri ile görürüz.
İngiliz orijinal bir mobilyayı yüzlerce farklı Mobilya içinden anında ayırabilirsiniz hem işçilik hem dönem çizgileri hem de kaliteli ağacı ile bir anda öne çıkar.
Bunu Amerikan üretimi mobilyalarda aynı şekilde görürüz, Meşe ağırlıklı bu mobilyalarda tarz aynı şekilde sade fakat bir o kadar keskin hatlara sahiptir.
Bunu Fransızların, sitilleri takip eder hatta Fransızlar Mobilya satanını ve tasarımlarını en ünlü sokaklarında, yollarda metrolarda görülür, bunların arasında en keskin hatlara sahip olan Art Deco ve Art Nuvo Sanat akımını Fransa’nın nerdeyse kimliği haline gelmiştir.
Unutmayın ustalık Yok olmak üzere olana hayat verebilmektir, Eşyayı orijinal ruhu ile hayatta tutabilmektir.  Öyle iki mdf bir sunta modüler olarak montaj yapmakla ustalık olmaz. Bir dekoratör restoratör ustası yıllar süren çalışmalarla yetişiyor.
Ahşabın dokusunu kaybetmeden renklendirmek aslında sanıldığı kadarda kolay değildir, boyayı hazırlarken renk pigmentlerini hayata geçirmeliyiz, burada doğru boya aldığımız veya yanlış boya aldığınızı da görürsünüz. Piyasalarda renkli boya diye satılan çimento bazlı toprak boyalar vardır, bunlardan renk pigmentlerini almak nerdeyse imkansızdır özellikle ahşapta kullanacaksak.
Boya seçimimiz mutlaka doğru olmalıdır, maalesef bahsettiğimiz  boyalarda pahalıdır fakat verdiği renk muhteşem canlıdır, bu boyaları eskiden aktarlar satardı, Uzak doğudan veya İtalya’dan gelen gerçek toz boyalardı. Hatta anilin boyaların çok eski dönem üretimlerine  bakarsak, hafif bir nemde boya o kadar keskin olur ki koruma kağıdında anında rengini dışarı verirdi. Şimdi ise bu durum tabi ki yok.
Anilin boyaların tamamında üzerinde Ceviz, Maun meşe dense de alakasız renklerdir, kırmızı tonlarıdır, yani gerçek maunla, cevizle meşe ile en ufak alakaları dahi yoktur. Anilin boyaların berbat renkleri ile çalışmak ahşabın dokusunu ve doğal rengini bozmaktan başka işe yaramaz.
Restorasyonda mümkünse doğal toz boyaları tercih edin. Desenli masif mobilyalarda asla renk kullanmayın ve kullananı veya Sizden renk isteyenleri de uyarın,  Mobilyanızın orijinalliğini bozmak istemiyorum diye de ciddi uyarıda bulunun.
Kostik renklerle çalışmak hem kolay hem de eğlencelidir, genelde dokulu boyamalarda tercih edilir, tavan süslemeleri, ahşap süslemeleri, mobilya resimlemelerinde kullanılır. Kırmızı kostik ile renkte üretebilirsiniz inanılmaz güçlü bir renk pigmentine ve inanılmaz güçlü olarak da doğaya karşı direnir hatta 800 derecelik alevlerde dahi kolay kolay zarar görmez. Bu denli muhteşem bir boyadır hatta sanayide bu renk ciddi olarak farklı alanlarda direnci artırmak amaçlıda kullanılmaya devam eder.
Boyaları kullanım derken, önce boya inceltmesini ve çözülmesini de yapmak şarttır. Oksit boyalar her şeyle karışır aklınıza gelen her sıvı ile etkileşime geçer hatta vücudunuzdaki nemde dahi boya bir anda faaliyet gösterir. Yani hemen renk üretmeye başlar.
Gomalak cila üzerine Sentetik veya selülozik vernik geçmeyin, bu en kötü cila yöntemidir uyanık kötü tamircilerin baş vurduğu yöntemdir. 2 kat gomalak geçer üzerine iki kat vernik ve 2 saatte bir yemek masasını Gomalak yaptım diye de parasını aldıkları İnsanların alın terlerini çalarlar. Sakın denemeyin ve deneyenleri de azarlayın Hırsızlık yapıyorsunuz diye. Gomalak zaten adı üstünde sadece gomalak ciladan ibarettir, ne vernik nede farklı bir dolgu kullanılmamalıdır  Özellikle eski    eşyalarda kullanmak o ürünü berbat  etmenin  gerçek tabiridir.
Gomalak cila elle bilerek yapılırsa zaten vereceği muhteşem dolgu ile tüm ağaç dolar, Ahşabın tüm harika dokusu en ufak ayrıntısına kadar gözler önüne serilir,  Böyle bir gomalak işçiliğinde en berbat ağaç dahi olsa görenleri şaşırtır.   Ne renk vardır nede farklı bir renk astarı, Gomalağın ve ahşabın yani iki doğal ürünün orijinal doğadaki halleridir.   Gomalak Ana yuvası ağaç ve bitkilerin dallarıdır yani doğum anında bu ikili bir nevi Sevgilidir bir birleri ile bütündür.
Her tür macun üzerine her kimyasalı yani polyesteri kullanabilirsiniz.
Yeni ahşaplarda bu kullanılabilir böyle ürünler özel tasarıma girer yani firmanızın özel koleksiyon ürünlerine dönüşürler. Bir yerde Sizi markalaştırırlar, Siz marka olmak istemeseniz dahi yaptığınız ürünler bunu yapacaktır. Su boyasını kostikle de sürebiliriniz, hatta bu tür işlem uygulayıp tekrar kostikle temizlediğinizde ahşap renkli doku inanılmaz şık bir görüntü verecektir.
Toz boyalar olarak sorarsa ve Antika restorasyonları için kısa detaylar ile rahatlıkla onlarca çeşit farklı tür boyaları bulabilirler. Suda ve alkolde çözülen bu boyalara Powder paint olarak da adlandırılmaktadır.
Boya konusunda Antika ve eski eşyalar veya boya tasarımları en basit yöntemleri gomalak karışımı alkol ile yapmak en ideali Binlerce senelik bir uygulama yöntemidir. Boyayı istediğimiz uygun her kimyasalla karıştırmak mümkündür. Su olur, Alkol olur, benzin olur, gaz olur, kostik olur kısaca boya yapılacak tasarım olmadan maalesef net cevabı da vermek zordur.  Örnek Her hangi bir gar dolap diyelim, bunu desenlerle zenginleştireceksek eski sıcak bir görünüm istiyorsak ve en az masraflı gomalak beyaz alkol karışımıdır.
Tasarım işlerde boya detayı sizi ister istemez farklı arayışlara çekecektir, Örnek boncuk tutkal kostikle de boya yapabilirsiniz, bu boya şeffaf bir renk katmanı gibi durur hatta boyayı ayrı olarak kullanmak isterseniz misal bir gül resmi çizdim tavşan tutkalı veya gomalak ile yapılmış karşımdan, boya bu kimyasalda bir süre sonra kuruma aşamasında kendini toplar ve ortaya şeffaf oldukça hoş bir renk çıkar, bu boya katmanını çizdiğiniz bir teneke diyelim yağlayın ve bu karışımla desenleri çizin, kurusun bir spatula dokunuşu ile size hazır renkli incecik bir tabaka sonucu verir, bu tabakayı kağıt işlemelerinde ebru gibide süslemeler yapabilirsiniz. İlkel bir yöntemdir, Hatta çocukken hatırlarsanız suda eriyen çıkarmalar vardı, buna benzer usulle üretilir daha sonra suda biraz bekletir ve istenilen her yere kolayca yapışırdı. Halende maket satan mağazalarda bu çıkarmaları görürüz hatta evde Siz kendiniz dahi bu çıkarmaları renkli fotokopiniz var ise yapıp ahşaplara desenleri bu yolla aktarabilirsiniz.
Sıcak ve rutübet iklimli yerlerde ekseriyetle kullanılan boyalar akrilik bazlı parlak verniklerdir. Sentetik bazlı vernikleri de tercih edebiliriz, Parlaklık konusunda vernik açısından en ufak sorun yaşamazsınız. Yüksek hava ısısı ve rutubetli yerler de İstediğiniz boyayı tercih edebilirsiniz üzerine koruma cilası atılacağından boya zarar görmez. Elbette ki yazlık sıcak ve rutubetli yerler mobilyaların kullanım alanları bahçeler balkonlarda olabileceğinden kullanılacak vernik önemli,olup  bu tür ahşaplarda su bazlı veya direnci olan polyester akrilik verniklerde tercih edilebilir. Evlerde kullanılan standart ahşaplarda vernik seçimi yine akrilik yada normal olabilir, sıcaklık her hangi bir zarar vermeyecektir.
Boyanın ana sırrı ürün hamken kaliteli işçilik asıl ana noktasıdır. Ham ürünü en kaliteli işleyen firmalar her zaman kalıcı olmuşlardır. Örneklerini her yerde görebilirsiniz. Mobilyacılara bakım gördüğünüz her mobilya bir birinin tıpa tıp aynısıdır. İşte bu sıradan üretiminde Genel adıdır.
Oysaki bir üretici kaliteli firmalardan bahsediyorum ürünü tasarımlar üretir işçilikten taviz vermez bu mobilyada zaten kendini ilk bakışta gözler önüne serer. Bu Ahşaplarda Boya kalitesi mutlaka iyidir ama temel işçiliği ile boya kendini gösterir.En önemli kural yapacağınız işe özen göstermektir. Zaten iyi kaliteli iş yapanlar her zaman fark edilir.
Hat çalışmanıza, özel mineli bir görüntü verebilirsiniz, bunun için yöntem çok basittir, suda eriyen boya yeterli, Tavşan tutkalı ile de sürebilirsiniz, bekletirseniz de derin çatlaklar oluşacaktır doğal bekleme süresinde, sonrasında üzerine vuracağınız  sentetik bazlı verniği vurduğunuzda ortaya muhteşem bir hat eseri çıkarmış olursunuz hatta bakış açısına göre de boya ve cila katmanı arasındaki renk tonu çok dikkat çekici olacaktır.
Tavşan tutkalını su ile kolayca çözdürebilirsiniz, içine daha önceden de bahsettiğim şekilde istediğiniz toz boyayı katabilirsiniz, su bazlı hazır akrilik boyaları kullanabilirsiniz. Nem çok fazla ise ev ici ideal sıcaklıkta bırakabilirsiniz, kuruduktan sonra ise bahsettiğim vernikle koruma altına alın, hava akımını engelleyeceğinden nemin her hangi bir etkisi olmayacaktır, resim yapımında ise yine çatlatma tekniği için en ideal doğal madde dememiz mümkün.
Bahsettiğim usulde örnek tutkal ve toz boya ne kadar katı olursa çatlak yüzeyleri de bir o kadar derin olacaktır, bu süreçte alt zemini farklı renklerde kullandığınızda örnek alt zemin yeşil boyayıp üzerine siyah bir renkli tutkal katmanı ile çok şık derinlik elde edersiniz., Çatlatma konusunda istediğiniz her şeyi yaparsınız, üzerine toz atmanızda gerekmez, renklendireceğiniz tüm toz boylar veya daha da ileri gideyim çöpe atılan kağıtları dahi kullanabilirsiniz. Çatlatma işinde tavşan tutkalı bulamazsanız boncuk tutkalda aynı işi görecektir.
Kimyasalları bilmeyen İnsanların bu tarifleri uygulamaları çok risklidir. Sonuçta bu tarifleri deneyen İnsanlar için sadece kimyasalı sürmekten ibaret değil sonrası da var ve mutlaka devam soruları başlar, İnsanların ellerindeki orijinal eserler bozulduğunda güç durumlarda kalabilirler
Sizlere belli başlı restorasyon konusunda detaylı bilgiler sunduk. Bu çalışmaları yapacak olan arkadaşlarımıza önemle eğer bu konuda yeterli bilgi ve detaya sahip değilseniz her an hayati tehlikeye maruz kalabileceklerini ve tarihi objenin çöpe atılmasına neden olabileceklerinden   ciddi bir tazminat yükü ile karşı karşıya kalabilir olacaklarını belirtmek isteriz.
Bir başka konuda sizlerle buluşmak dileğimizle saygılar….



IŞIL TUANA     -     M.KEMAL BEKTAŞ

Melike Varakçılık

 

* Bizi Takip Edin

Son Mesajlar

Ynt: KKTC Lefkoşa Selimiye Camii (Aya Sofya Katedrali) Gönderen: karacanenes
[25 Mart 2024, 12:09:22]


Teknik Personel Gönderen: TAŞYAPI
[24 Mart 2024, 16:13:27]


ÖN MUHASABE VE MİMAR PERSONEL ALIMI Gönderen: osman.blnk
[24 Mart 2024, 10:19:47]


Restorasyon alanında iş arıyorum Gönderen: Sudenur uysal
[22 Mart 2024, 19:19:58]


RESTORASYON ALANINDA DENEYİMLİ İNŞAAT TEKNİKERİ Gönderen: cabiyotlu
[22 Mart 2024, 11:02:48]


Ynt: NAKKAŞ/KALEMİŞİ/RESTARASYON EKİBİ Gönderen: nAKkaŞBey38
[22 Mart 2024, 01:59:53]

SimplePortal 2.3.7 © 2008-2024, SimplePortal