23 Ekim 2019, 00:14:24Son Üye: Smyr_ozdemir

Reklam Alanı


Gönderen Konu: RHODİAPOLİS KAZISI  (Okunma sayısı 9873 defa)

NURICANs

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 29
  • Cinsiyet: Bay
RHODİAPOLİS KAZISI
« : 26 Mart 2009, 22:55:12 »
2006

1. 2000 yılında büyük bir yangın geçiren kentteki yapıların bir kısmında yangın tahribatları ve birçok blok taşta patlamalar görülmektedir. Bu kazı çalışmaları tahribatın yaralarının sarılmasında da önemli bir rol oynamış, yapılan bitki ve ağaç temizliğiyle bir dahaki olası yangınlardan da korunmuştur.

2. Yoğun defineci tahribatı görülen kentte kazılarla birlikte tahribat durmuş ve Kumluca Belediyesi’nden maaşı ödenmek üzere atanan devamlı bekçiyle her türlü tahribat ve hırsızlığın önüne geçilmiştir.

3. Hamam duvarlarının en tehlikede olanlarının kireç harcı ve küçük moloz taş dolgularıyla berkitilmesi. Bu çalışmada özel, seramik kırıkları/tozları karıştırılarak üretilen kireç harcı enjeksiyonu ile duvar çatlak ve boşlukları ile duvar üstleri berkitilmiştir.

4. Kazısı büyük oranda tamamlanan hamamın tüm çevresiyle birlikte korumaya alınması için kafes telle çevrelenmesi çalışmasında toplam 250m uzunlukta tel örgü kullanılmış, G ve K’den de araç ve insan girişi için kapı bırakılmıştır. Özellikle zemin düzeyine dek açılan hamam bölümlerinde hypocaustum sisteminin tibuli ve ayakları ile diğer bölümlerdeki mermer kaplamanın ve duvar sıvalarının insanlar ve hayvanlar (özellikle keçiler) tarafından tahrip edilmemesi için bu zorunluluk yerine getirilmiş ve kafesle çevreleme işi tamamlanmıştır.

5. Hamamın yamaç tarafında (batı) kış yağmurları akıntısını önlemek ve hamamın kuzey ve güney uzağına yönlendirmek için iki yana eğimli kanal açılmıştır.

6. Tiyatro oturma basamaklarından, yerleri kesin belli olan bir kısmı hemen yerlerine oturtulmuştur.

7. Tiyatronun oturma sıralarındaki kırıklardan parçaları bulunanların büyük kısmının ait oldukları basamaklar bulunmuş ve aralditle yerlerine yapıştırılmıştır. Bunlardan büyük olan parçalar hiltiyle dübel açılıp çelik çubuklar yardımıyla sağlamlaştırılıp yapıştırılmıştır.

8. Agoranın KD köşesindeki exedral alanın önüne ve arkasına düşen parçalardan yerleri bilinenler orijinal yerlerine yerleştirilmiştir.

9. Agorada, stoa zeminini oluşturan mozaik döşemenin üstü ince toprakla kapatılmış ve restorasyonunun yapılıp açılacağı 2007 yılına tahrip olmadan ulaşması amaçlanmıştır.

10. Agora-stoa kazılarında ele geçen buluntulardan alınlık parçasındaki Medusa kabartmasının parçaları yerlerine yapıştırılmıştır.

11. Seramik atölyesinde yapılan çalışmalarla parçalar halinde bulunan eserlerden birleşebilen bir kısmının onarımları yapılmıştır.


2007
Rhodiapolis kazılarının kültür varlıklarını koruma konusundaki hassas politikası bu sezon da devam etmiştir. Politikamız, kazılar sürerken aynı anda kötü durumda olan parçaların onarımının da yapılmasıdır. Geçen sezon tiyatro oturma sıralarının kopan profillerinin hemen yerlerine yapıştırılması biçiminde organize ettiğimiz çalışmalar bu sezonda da Opramoas Anıtı için gerçekleştirilmiştir. Anıttan düşmüş olan bloklardan sağlam olan ve yerleri bulunanlar hemen yerlerine yerleştirilmiş, parçalanmış olanlar ise onarımları tamamlandıktan sonra yerlerine konulmuştur. Yerleri henüz bilinmeyenler ya da üst sıralara ait olmaları nedeniyle yerlerine konulamayanlar ise taş tarlasına çekilmiştir.
 
Taşçı ustası- restoratör Muzaffer Doğan yönetimindeki restorasyon öğrencisi Seda Alçolak ve Nurettin Barut’tan oluşan ekip bu sezon taş restorasyonu ve küçük eser restorasyonu gerçekleştirmişlerdir. Öncelikle Müze’ye verilecek olan eserlerin onarım ve korumaları sağlanmıştır. Restorasyonu ve konservasyonu yapılan eser grupları; mimari elemanlar, mermer heykel ve küçük eserlerden oluşmaktadır. Bu sektörde yapılan, küçük eserlere ilişkin diğer işler arkeologların Süleyman Bulut yönetiminde gerçekleştirdikleri küçük eser temizliği ve onarımlarıdır. Bu grupta parçaları bulunabilen seramikler tümlenmiş, sikkeler korozyonlarından arındırılmış ve diğer metal eserler de temizlenmiş ve kaplanmıştır.
 
Alanda yapılan mimari blok onarımlarında Opramoas Anıtı ve Sahne Binası’na ait bloklar ele alınmıştır. Bu iş grubunda en çok Opramoas Anıtının özellikle profilli ve yazılı bloklarının taş onarımları gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma önümüzdeki yıl başlanması planlanan genel restorasyona bir hazırlık niteliği de taşımaktadır.
 
Restorasyon ve prezervasyonda kullanılan teknik ve malzemeler: Rhodiapolis antik kentinde bulunan yapıların malzemesinin büyük bir kısmı yerli kireç taşı ya da konglomeradır. Bu taşların kimyasal oluşumundan kaynaklanan doğal bozulmalar görülür. Bu kayaçların mermere göre dayanıklılığının daha az olması sebebi ile fiziksel ve kimyasal bozulmalar gözlemlenir. Fiziksel ve kimyasal bozulmaların bazıları; asit yağmurları dolayısı ile yüzeylerinin aşınması, zamanın yıpratıcı etkisi, kentin yakın zamanda geçirdiği yangından dolayı blokların patlaması ve taşın kristalize olup oluşan kılcal çatlaklardır. Doğal bozulmalar ise bitki köklerinin bloklara zarar vermesi, yüzeyde oluşan mikrokolonial bakterilerdir. Bu bozulmalar blokların restorasyonu ve konservasyonu, taşın mukavemeti dikkate alınarak yapılmıştır. Taş restorasyonu sırasına izlenilen yöntemler sırası ile şöyledir: Kırılan parçaların hangi bloklara ait olduğunun arkeologlar yardımıyla tespiti, bloklara ait küçük parçalar epoksi ile birbirine yapıştırılmasıdır. Büyük parçalarda ise örtüşen yüzeyler tespit edildikten sonra taşın tüm yüzeyinde genleşmeden kaynaklanan yükseklik farkı, murç ve çekiç yardımıyla temizlenmiştir. Bu işlemin amacı kırılan parçaların yüzeylerinin birbiri ile örtüşmesini sağlamaktır. Murçla fazlalığı alınan yüzey tel fırça ile fırçalanıp daha sonra toz kalmaması için kıl fırça ile temizlenmiştir. Bu işlemler blokların birbiriyle yapışacak olan her iki yüzeyi için uygulanmıştır. Temizlendikten sonra ikinci prova yapılıp, hala fazlalık varsa tamamen oturana kadar temizleme işlemine devam edilmiştir. Büyük bloklar ‘jalaskar’ yardımı ile kaldırılıp prova blok jalaskar üzerindeyken yapılmıştır. Taşın ağırlığına göre çap ve uzunlukları değişen, yivli krom çelik pimler kullanılmıştır. Pimlerin oturacağı delikler ölçü alınıp hesaplandıktan sonra ‘hilti’ ile pimin kalınlığına göre delinmiştir. Delme işlemi sırasında deliğin içine giren taş parça ve tozları epoksinin taşa nüfuz etmesini engelleyeceği için kompresör yardımıyla basınçlı hava uygulanarak toz parçalarından arındırılmıştır. Daha sonra açılan deliklere ve yapışacak yüzeye, kenarlara taşmayacak şekilde epoksi sürülmüştür. Arada fazla epoksinin kalıp yükseklik yapmasını engellemek ve taşın hizasının bozulmaması için ‘gırgırlı halat’ ile sıkıştırılmıştır. Taşan yapıştırıcı, aseton yardımı ile silinerek kurumadan yüzeyden çıkarılmıştır. Kuruyan epoksi parçalarını ise ince uçlu taşçı aletleri kullanılarak yüzeyden temizlenmiştir. Epoksi hazırlanması sırasında havanın aşırı sıcak olmamasına dikkat edilmiştir. Halatlar en erken bir gün sonra sökülüp yerlerine konmuştur.
 
Opramoas Anıtı, Tiyatro, G Yapısı, Batı Parodos alanlarında bulunan onarılmaya muhtaç mimari parçalarda uygulamalar yapılmıştır. Belirli ve uygun oranlarda ve taşın özelliklerine göre epoksi, kaloplast, paraloid, pirimal kullanılmıştır. Çalışmalarımız sırasında, jalaskar, jeneratör, kompresör, spiral, hitli, dişçi aletleri, fırçalar (tel fırça, kıl fırça), serum hortumu, şırıngalar (5ml,10ml, 20ml), pamuk, cam bardak, testere, çekiç, murç, taşçı aletleri, plastik tokmak, gırgırlı halat, ip, ahşap kama ve takozlar, işkenceler, su terazisi, mala, spatül, eldiven, gözlük, plastik kaplar, plasterin, saf aseton ve mermer tozu kullanılmıştır.
 
101 adeti tiyatroya, 78 adeti G yapısına ve 140 adeti Opramoas anıtına olmak üzere toplam 319 adet mimari parça ele alınmış ve bunların birleştirilmesinden 55 adet sağlam blok ortaya çıkarılmıştır.
 
Heykel restorasyonu:
 
Batı Parodos K.1 açmasında Roma Dönemi’ne ait kanatlı Viktoria’nın, 1:2 oranında heykeli 89 parça halinde parçalanmış ve yüzeysel olarak yanmış halde ve dağınık durumda ve 3 günlük kazı boyunca bulunmuştur.
 
Heykel toprak altında nemli bir ortamda bulunduğu için gün yüzüne çıkarıldıktan sonra mermerin fiziksel tepkime verip parçalanmamasını sağlamak amacı ile topraktan çıkar çıkmaz ıslatılmış bez parçalarına sarılıp gölgeye alınarak heykelin bünyesindeki suyun ani çıkışının önüne geçilmesi sağlanmıştır. Alandan getirildikten sonra yavaş yavaş kurutulması sağlanmıştır. Kuruduktan sonra belgelenmesi için serilip tüm parçaların fotoğraf çekilmiştir. Parçaları temizlendikten sonra tekrar kurutulmaya bırakılmıştır. Tümleme sırasında pirimal, epoksi, self curing tamir akriliği malzemesi-mident toz kimyasalları kullanılmıştır. Ayrıca taşan epoksinin temizlenmesi için aseton, dişçi aleti, spiral, dişçi el aletleri, hassas tartı, işkence, tel ve kıl fırça, plastik kaplar, ölçü kapları, cam bardak, neşter, şırınga, sargı bezi, eldiven, plasterin, sünger, resim fırçaları, pamuk kullanılmıştır. Mukavemeti düşük parçalara paraloid sürülerek prova sırasında dağılması önlenmiştir. Heykelin diz kapağının altındaki bölümde farklı boyutlarda çatlaklar tespit edilmiştir. Tek parça olan bu bölümde boşlukların arasında toprak bulunmaktaydı. Büyük çatlakların üzeri kağıt bant ile kapatıldıktan sonra parçaların birbirinden ayırma işlemine geçilmiştir. Aradaki toprağın temizlenebilmesi için yapılan bu işlemle üç parçaya ayrılan kaideli kısmın üzerindeki bantlar söküldükten sonra heykel temizlenmiştir. Yapıştırma işi için epoksi kullanılmıştır. Yüzey parçalarının yapıştırılmasında curring tamir akriliği kullanılmıştır. Sol kol omuzdan dirseğe kadar olmayıp, dirsekten el parmaklarına kadar mevcuttur. Dirsekten el parmaklarına kadarki parça bilekten kırık olup birbirine yapıştırılmıştır. Yapışan parça gövdeye 9 ve 11 cm uzunluğunda, 2 mm çapında pim ile sabitlenmiştir. 9 cm’lik pim kalça ile sol el bileği arasında,11 cm’lik pim ise göğüsten dirseğe uzanıp dışarıdan görünmemektedir. Tümleme sırasında birleştirilen parçaların arasında boşluk olmaması için işkence ve gırgırlı halat yardımıyla sıkıştırılmıştır. Banda yapışan ufak parçalar daha sonradan tümlenen bölgeye dikkatli bir şekilde üzerine yapıştırılmıştır. Heykelin yapışan parçaları arasındaki boşluklara dolgu yapılmıştır. Beyaz olan dolgu malzemesinin aşırı ton farkı yaratmaması için Pigmen boya eklenmiştir. Tümleme işlemi 15 gün sürmüş fakat tamamlanamamıştır. Heykelin baş kısmı gövdeye monte edilmeyip, dolgu yapılacak yerler bulunmaktadır. Heykelin üzerinde bulunan bölgesel kalker tabakasından arındırmak için detaylı bir temizliğe ihtiyacı vardır. Heykelin restorasyon ve konservasyonuna ilişkin son yüzey temizliği ve başın gövdeye birleştirilmesi işlemi bir sonraki seneye bırakılmıştır.
 
 
 
Küçük eserlerin temizlenmesi ve restorasyonu:     
 
1) G yapısı, 3 nolu açma, Seramik kandil
      Parça Sayısı: 3 parça olan adak kandili temizlendikten sonra peligom ile tümlenmiştir.
2) Hamam Palaestra, 8A/2,  Kylix
      Parça Sayısı:14 parça olan kap temizlendikten sonra peligom ile tümlenmiştir.
3) Hamam Palaestra, 8a2, Seramik kap
      Parça Sayısı:3 parça olan kap temizlendikten sonra peligom ile tümlenmiştir.
4) Hamam, Duvar içi, Terakota İnsan ayağı ve bacağın bir bölümü
      Parça Sayısı:2 parça olan terakota temizlendikten sonra peligom ile tümlenmiştir.
5) Hamam, Palaestra, 8b2, Seramik parçalar
      Parça Sayısı:13 parçanın 10 parçası kendi içinde birleşmiştir.
6) Hamam, Palaestra, 8b2, Aynı kaba ait olabilecek seramik parçalar
      Aynı kaba ait olduğu sanılan parçalardan 2 parça halindeki kulp birbirine yapıştırılmıştır.
 
 

KORUMA ÇALIŞMALARI
 
Kazısı tamamlanan ve blokları taş tarlasına çekilen Opramoas Anıtı’nın yazılı blok ve fragmanlarının bulunduğu kasaların olduğu alan –Opramoas Stoası’nın güney kesimi- tamamen kafes-tel örgü ile çevrelenerek girişi engellenmiş ve kaçak araştırmacılardan ve de tahribattan korunmak üzere içi, sera örtüsüyle perdelenmiştir. Bir yanını stoa duvarının çevrelediği, 30x5 m ölçülerindeki stoa alanı tamamen 2 m yüksekliğinde kafes çitle çevrelenmiştir.

2008
Rhodiapolis kazıları restorasyon işleri sorumlusu Restoratör Muzaffer Doğan aşağıdaki işleri Restorasyon bölümü öğrencileriyle gerçekleştirmiştir. Stoa Mozaiklerinin onarımı ve korunması işlerini ise Restoratör-uzman Sebahattin Küçük ve uzman ekibi gerçekleştirmiştir.

İki katlı stoa alanında insitu olarak ancak parçalanmış/kırılmış olarak ele geçen mimari bloklar onarılmaya ve parçalar birleştirilmeye devam etmektedir. Bu çalışmanın önemli kısmı iki katlı stoanın ikinci kat parapetleri ve sütun altlıklarının sağlamlaştırılmasıdır. Bu iş için iki ayaklı, taşıyıcı sistemli bir calaskar imal edilmiş ve restorasyon malzemeleri temin edilerek çalışmalar gerçekleştirilmiştir.

Kilisenin synthronomunun dağılmak üzere olan basamakları ve önceden yıkılmış orta kesimi onarılıp konsolide edilmiş ve geleceğe sağlam aktarılması sağlanmıştır. Kilisenin güney duvarı üzerinde bulunan freskolar temizlenip sağlamlaştırılmıştır.

Yuvarlak Tapınağın podyumu sarnıçtan vinçle çıkarılan orijinal bloklarıyla kısmen tümlenmiş ve yerinden oynayan bloklar yerlerine yerleştirilmiştir. Tapınağın doğusundaki nişin batı kesimindeki çevre korkuluk duvarında yerinde bulunan mermer kaplamalar çözülmüş ve düşmüş halde bulunduğundan özel bir harçla sağlamlaştırılmıştır. Tapınağın çevresindeki duvarların orijinalde nasıl olduğunu gösteren bu az miktardaki bulgu böylelikle güvenceye alınmıştır.

Diğer restorasyon işi Akdeniz Üniversitesi’nin 50.000YTL desteğiyle örgütlenen Stoa Mozaiklerinin restorasyonudur. Stoanın ilk 20m’lik bölümü açılmış büyük oranda tahrip olan mozaiklerin sağlam kalan bölümleri restorasyon ekibi tarafından dikkatlice onarılmaktadır. Üç renkli, bitkisel ve geometrik bezekli mozaik zeminin tüm stoayı kapladığı düşünülmektedir.

Restorasyon Özet İş Listesi:

Tiyatroda: Skene, harçlı tonozlu duvar konsolidasyonu; skenenin 2. katına ait sahneye açılan kapıların alt yapısını oluşturan büyük blokların, alt sağlamlaştırma yapıldıktan sonra yerlerine yerleştirilmesi.

İki Katlı Stoa’da: Stoanın 2. katında bulunan ve tamamen parçalanmış halde bulunan parapet ve postamentlerin (A.3.1.8., A.3.1.30, A.3.1.11 ve A.3.1.13 onarılıp stylobat üzerinde geçici yeniden kurumlarının yapılması.

Bazilika’da: 2007’de kazılarak açığa çıkarılan, ancak çok zayıf, dağılgan ve defineci tahribatına uğramış olan apsisin sağ ve sol synthronom duvarları ile synthronom basamaklarının sağlamlaştırılması ve korunmaya alınması. Hayvan kabartmaları ve bitkisel bezekleriyle ünik olan ve üç parça halinde bulunan templon payesinin tümlenmesi. 1x2m ebatlarında tek parçadan ajurlu yapılmış olan ve boyaları hala duran benzeri az bulunur işçilikteki templon parapetinin AjurluTemplon parapetinin prova birleşiminin yapılıp ahşap kasada gelecek yıl onarılmak üzere korunmaya alınması.

Yuvarlak Tapınak: Defineciler tarafından tahrip edilen ve sarnıca atılan podyum bloklarının (YT.08.27, YT.08.33A, YT.08.33B, YT.08.34, YT.08.32, YT.08.42 ve YT.08.31) çıkarılıp geçici olarak sarnıçtan vinçle çıkarılıp orijinal yerlerine yerleştirilmesi.

Nike Heykeli: 2007 yılında Opramoas stoasının, tiyatro batı parodos tarafında parçalar halinde bulunmuş olan heykel 80 parçadan tümlenmişti. Bu sezon heykelin derz dolguları yapılıp, başı vücuda yerleştirilip, sol omuzu tamamlanmıştır.
Bu Konuyu Paylaş Digg  Facebook  SlashDot  Delicious  Technorati  Twitter  Google  Yahoo
Restoratör - Konservatör
Akdeniz Üni. Serik MYO
ΣΩΤΗΡ

damla_sdu

  • Yeni Üye
  • *
  • Avatar Seçiniz
  • İleti: 1
  • Cinsiyet: Bayan
Ynt: RHODİAPOLİS KAZISI
« Yanıtla #1 : 23 Nisan 2010, 20:10:09 »
bu yaz bn rhodiapolis kazısında staj yapıcam.agustosta baslıycak.bu kazıya gelmeden once en cok nelerın ustunde durup ogrenmelıyım.cunku 1. sınıf ogrencısıyım ve staj hakkında tam bır bılgı verılmedı bıze.yardımcı olabılır msnz?

NURICANs

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 29
  • Cinsiyet: Bay
Ynt: RHODİAPOLİS KAZISI
« Yanıtla #2 : 27 Haziran 2010, 14:10:55 »
tabiki yardımcı olursun neler öğrenmek istiyorsun ? yada kazıya restorasyon mu? yoksa arkeoloji öğerncisi olarak mı? gidiyorsun ?
Restoratör - Konservatör
Akdeniz Üni. Serik MYO
ΣΩΤΗΡ

zemuri

  • Yeni Üye
  • *
  • Avatar Seçiniz
  • İleti: 4
  • Cinsiyet: Bay
Ynt: RHODİAPOLİS KAZISI
« Yanıtla #3 : 05 Ocak 2013, 22:45:00 »
 ;D

zemuri

  • Yeni Üye
  • *
  • Avatar Seçiniz
  • İleti: 4
  • Cinsiyet: Bay
Ynt: RHODİAPOLİS KAZISI
« Yanıtla #4 : 05 Ocak 2013, 22:52:15 »
o uzman dediğiniz kişi bakanlıktan 20 metre kare mozaik için o 50 000  bedeli ve aha fazlalarını aldığı için  likya bölgesinden kovulduğunu ve bakanlık kırmızı listeye alındığını ve sadece n.çeviğin kanatları altında elma ile armut u karıştırmama gibi duygulur içine girdiğini biliyormuydunuz!!!
 :-*

Omerfpamuk

  • Yeni Üye
  • *
  • Avatar Seçiniz
  • İleti: 7
  • Cinsiyet: Bay
  • Ad Soyad: Ömer faruk pamuk
  • Meslek: Restoratör
  • Okul: Akdeniz universitesi
Ynt: RHODİAPOLİS KAZISI
« Yanıtla #5 : 19 Temmuz 2016, 13:28:27 »
Rhodiapolis kazınıza yeni mezun restoratör olarak nasıl başvuruda bulunabilirim acaba ?


 

Hızlı yanıt'ı kullanarak çabukça ileti gönderebilir, iletilerinizde gülümseme ve bbc kullanabilirsiniz.

Kullanıcı Adı: E-Posta:
Doğrulama:
Resimde gördüğünüz harfleri giriniz
Harfleri dinle / Farklı bir resim göster
Resimde gördüğünüz harfleri giriniz:
Restorasyon kac harflidir ( Rakam yaziniz ):

Benzer Konular

Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
2 Yanıt
4324 Gösterim
Son İleti 09 Mayıs 2011, 11:05:41
Gönderen: kapubaglis
0 Yanıt
2485 Gösterim
Son İleti 20 Haziran 2010, 16:29:03
Gönderen: Restorasyon
1 Yanıt
3574 Gösterim
Son İleti 24 Mart 2015, 10:25:08
Gönderen: habibekilic
2 Yanıt
2962 Gösterim
Son İleti 31 Temmuz 2015, 20:33:00
Gönderen: theburcu
0 Yanıt
1373 Gösterim
Son İleti 07 Kasım 2015, 14:49:23
Gönderen: İSMAİL

* Bizi Takip Edin

Son Mesajlar

Ynt: Yetistirilmek üzere yeni mezun elemanlar Gönderen: seymaszgn
[Dün, 19:39:17]


İs ogrenmek Gönderen: Ahmethaydarr
[Dün, 11:14:31]


İzmir Restoratör Mimar iş arıyorum. Gönderen: amymone
[Dün, 11:01:21]


İş arıyorum Gönderen: Teoman_
[21 Ekim 2019, 15:32:25]


Ynt: İTÜ MEZUNU RESTORASYON UZMANI Y.MİMAR ESKİ ESER PROJELENDİRME Gönderen: betulaydinarc
[21 Ekim 2019, 14:59:14]


İşe ihtiyacım var. Gönderen: ozumorsel
[21 Ekim 2019, 12:22:07]